
01
Geleceğin Sigortası: Kullanım Bazlı Sigorta
02
2018 Yılı Bilişim 500 Araştırması "IOT ve M2M-Türkiye Merkezli Üretici Gelirleri" Kategorisinde İkinci Olduk.
03
En Kompleks M2M Uygulaması: Araç Takip Sistemleri
Telematik bir aracın gerçek zamanlı sürüş verilerine uzaktan erişim yoluyla gerçek sürüş alışkanlıklarının ölçülmesine izin verir. Böylece, örneğin, aracın navigasyon sistemi, hız ölçer, kilometre sayacı ve takometre, frenleme ve hızlanma sistemleri, süspansiyon sistemi, anti-kilit frenlerinin devreye girmesi, gece yarısı sürüş alışkanlıkları gibi bir sürücünün gerçek deneyimi incelenebilir.
Telemetri, bilgisayarlarla yönetilen sistemlerin otomobillerde ortaya çıkmasını sağlayan 1980'lerden bu yana var olmuş ve 1990'larda GPS özel ve ticari kullanım için ve özellikle kamyon endüstrisinde operasyonları daha etkin bir şekilde yönetebilmek için kullanılmaya başlanmıştır.
Kullanım Bazlı Sigorta
Kullanım bazlı sigorta (UBI, Usage Based Insurance) örneğinde, değerlendirilmekte olan risk faktörleri ve değişkenler, zaman içinde kendini kanıtlamış olan geleneksel değerlendirme yöntemleri ile (tipik olarak yaş, cinsiyet, medeni durum, kredi ve sürücü kayıtları ve sigorta puanları) örtüşür. UBI, ilgili verilerin kapsamını genişletir ve her bireyin gerçek yaşam sürüş davranışına, güvenli ya da tehlikeli sürüş uygulamalarına yönelik eğilimlere, sürüş özelliklerine, aracın mevcut durumuna, aracın çalıştığı yere, hava faktörlerine dayalı olarak risk değerlendirmesini mümkün kılar ve dahası geleneksel derecelendirme değişkenleri ile birleşince, UBI daha iyi bir risk değerlendirmesi yapar, sigortacılar en iyi şoförlere en yüksek indirimi sağlayabilir ve yine de makul bir karlılık seviyesini koruyabilir.
Sürüş verilerini edinmek ve değerlendirmek için UBI ve analitik araçlar için uygun teknolojileri kullanmak, hazırlık, insan gücü, teknoloji ve teçhizat, lojistik ve destek gibi maliyetleri de beraberinde getirir. Bununla birlikte, bu maliyetler genellikle kullanım esaslı sigortanın ticari faydalarından dolayı kabul edilebilir, bu faydaların arasında;
- Düşük riskli sürücüleri müşteri portföyüne çekme
- Müşteri sadakati arttırma
- Hasar masraflarını azaltma,
- Yıl içerisinde müşteriye dokunma (etkileşim) sayısını arttırma,
- Müşteri odaklı hizmet vermek için, kişiselleştirilmiş, gelir yaratıcı, katma değerli hizmetler sunma gibi faydalar bulunmaktadır.
Telematik, sigorta şirketlerinin müşteri tabanına düşük riskli sigortalılar eklerken, fiyat ve karlılık oranını arttırmasını, müşteri gözünde daha teknolojik şirket algısını güçlendirerek sigorta şirketlerinin konumlarını iyileştirmesine yardımcı olmak için bir strateji olarak kullanılabilir. Bir telematik programı geliştirirken, dikkatli planlama ve test etme, katma değerli hizmetlerin kullanımı, müşteri ilişkilerinin nasıl işlendiği, fiyatlandırma modeli ve veri analitiklerinin etkin kullanımı gibi faktörler başarı oranlarını artırabilir.
Genel olarak, oto sigorta piyasasının hızla değişmekte ve değişmekte olduğu açıktır. Kullanıma dayalı sigorta programlarına erkenden dahil olan sigorta şirketleri, yenilikçi rakiplere karşı müşterilerini kaybetme riski taşıyanlara göre belirgin bir avantaja sahip olacaklar.
Mobiliz, Bilişim 500’de yükselişini sürdürüyor. Mobil Takip Sistemleri’ndeki başarısı ile sektöre adını yazdırmaya devam ediyor.
Takip sistemleri sektöründe öncü Mobiliz, "Türkiye ilk 500 Bilişim Şirketi" 2018 yılı araştırmasının "Mobil Uygulama Gelirleri" kategorisinde 2. sırada yer aldı.
2014 yılı araştırma sonuçlarında Bilişim 500 Mobil Uygulama Gelirleri Kategorisi'nde 10. sırada yer alan Mobiliz, 2015, 2016 ve 2017 yıllarında aynı kategoride 3. sırada yer almıştır. 2018 yılında ise Mobil Uygulama - Türkiye Merkezli Üretici kategorisi ile IOT ve M2M Türkiye Merkezli Üretici kategorisinde 2. olarak başarılarını artırarak sürdürmektedir.
Araç
Takip Sistemleri, M2M uygulamaları içinde belki de en komplekslerinden biri
olma özelliğine sahiptir.
M2M
uygulamalarında genel olarak uç noktalar, kablolu veya kablosuz sabit
lokasyonlarda ve tipik olarak merkezin sorgulaması sonucu bir düzen içerisinde
bilgi iletirler. Araç takip sistemlerinde ise mobil ortamın değişken sinyal
koşulları altında araçlardan rastgele düzende gelen dakikada 100 binlerce
mesajın gerçek zamanlı işlenme zorluğu ve bir mesajın dahi kaçırılması
durumunda o araçla ilgili raporlarda hata oluşma durumu, iyi bir sistem
tasarımı için bir çok konuda ciddi bir “know-how” gereksinimi doğurmaktadır.
Hemen
her gün pazara yeni oyuncular girmekte, bunların bir çoğu yeterli birikime ve
teknolojik altyapıya sahip olmadan basit bir yazılım ve bir kara kutu ile işe
başlamakta, başta çok düşük marjlarla müşteri temin ederek büyüyen sistemin
gerek teknolojik gerekse yatırım ve satış sonrası destek altyapılarını
sağlayamayarak müşterilerini mağdur edebilmektedir. Yatırım kararı aşamasında
seçim yaparken teknolojik ve satış sonrası destek altyapıları iyi
incelenmelidir.
Levent
Aydoğan
CEO
/ Yönetim Kurulu Başkanı
10
saniyeden fazla rölantide beklemeyin.
Seyahatinizi
planlayın (Güzergah tespiti ve saat seçimi yapın; seyahati planlamadığınızda
dur-kalk sayınız artar).
Motoru
ısıtmak için beklemeyin. Aracınızı ilk 5 dk düşük devirde kullanmanız
yeterlidir.
En çok
yakıt tüketimi hızlanma ile oluyor. Ani hızlanmalardan kaçın.
Sabit
hızla gitmek performansı artırır, sabit hızla gidin.
Maksimum
hız limitinizi yüzde 10 düşürün. Filolarda maksimum hız limitinin operasyona
uygun olarak belirlenmesi gerekiyor. Sürücülere bırakılmamalı, araç takip
sistemi ile kontrol altında tutulmalı.
Gereksiz
yükten kaçının.
Yokuş
aşağı giderken aracı boşa almayın, gaza basmamanız yeterli olur.
Pencerelerinizi
kapatın.
Trafik
akışına uyun.
Gezilerinizi
birleştirin.
Lastik
basıncınızı kontrol edin.
Kaliteli
yakıt ve yağ kullanın.
Kullanım Bazlı Sigorta
(UBI), sigorta şirketleri için devrim niteliğinde yeni ufuklar tanımlamaktadır.
Sigorta şirketi ve müşteriler arasında kazan kazan ilişkisine dayanan yeni bir
modeldir.
Kullanım Bazlı
Sigorta (UBI) Nedir? Nasıl Çalışır?
•
Kullanım Bazlı Sigorta (UBI) ile sigorta şirketleri risklerini daha iyi
yönetebilmekte ve müşterilerini daha güvenli sürüşe yönlendirmektedir.
•
Güvenli sürüş yapan müşteri ise daha düşük sigorta pirimi ödemektedir.
•
Müşteri aracına OBDII portuna kolayca mobil veri birimi monte edilmekte, birim
sürücünün hangi zaman aralıklarında ne kadar ve nasıl sürüş yaptığını
raporlamakta ve pay-as-you-drive’dan (PAYD), pay-how-you-drive’a (PHYD) geçiş
sağlamaktadır.
•
Aşırı hız, sert fren ile durma ya da ani dönüş yapma, patentli, hassas üç
boyutlu hareket sensörü sayesinde ani manevralar ve diğer ani hareketler tespit
edilebilmektedir.
•
Aracın, günün hangi saatlerinde, ne kadar ve nasıl kullanıldığı gibi bilgiler
GSM üzerinde merkez yazılımda toplanmakta ve diğer bilgilerle birlikte risk
analiz ve puanlama yapılmaktadır.
•
Uygulama ülke ve sigorta şirketlerine göre özelleştirilerek özel dizayn
edilmektedir.
Sigorta
Şirketlerine Faydası Nedir?
•
Halihazırdaki durumda sürücü risk tespiti gerçek saha verisine
dayanmamakta ve bu durum gerçek veriye dayanmayan bilgi ile sigorta primi
üretmeye sebep olmaktadır. Risk yönetimi gerçek bilgi olmadığı için zayıf
kalmakta ve hasar oranları karlılığı zorlamaktadır.
•
Kullanım Bazlı Sigorta (UBI) ile sürücünün ne kadar ve nasıl araç sürdüğü,
nerede sürdüğü ve günün hangi zamanlarında sürdüğü gibi risk analizi açısından
değerli bilgiler elde edilmektedir. Bu bilgiler, sigorta şirketine sürüş
risklerini ve risk gruplarını doğru tespit etme ve risk-hasar oranlarını
öngörme fırsatı sağlamaktadır.
•
Öncü sigorta şirketleri, rakiplerinde bulunmayan, çok değerli bir müşteri
profili bilgisine sahip olmaktadır.
•
Kaza yönetimi, anlık kaza uyarısı ve kaza canlandırma yapılabilmektedir.
•
Kullanım Bazlı Sigorta (UBI) uygulanmaya başlandığında;
•
Adil ve doğru fiyat tespiti yapılır,
•
Sürücü performansını iyileştirmek için canlı geri bildirimler sağlanır ve
müdahale ile risk düşürülür,
•
Kötü ve düzelmeyecek sürücülerden sigorta şirketini kurtarır,
•
Güvenlik ve rahatlık kapsamında katma değerli servis teklifler sunarak
değer teklifi artırılır,
•
Düşük risk sebebiyle daha doğru teklif sunarak Pazar payı artırabilir,
Sonuç olarak sigorta
şirketleri için karlılıkta genel iyileşme sürücüler için ise daha düşük sigorta
maliyetleri ve artan yol güvenliği sağlanır.
Dünya’daki Kullanım
Bazlı Sigorta (UBI) Uygulamaları
•
Dünya’daki araçların sayısı 2 milyar’dan fazladır ve %5’inden daha azında filo
yönetim ve takip birimleri bulunmakta, çok azı ise UBI kapsamındadır.
•
Avrupa’da 2,5 milyon araç takip edilmektedir. Bu araçların yaklaşık 500.000
adedi UBI kapsamındadır,
•
Frost&Sullivan’ın tahminine göre 2018 yılında pazarın 40 kat büyüyerek 20
milyon araçta UBI kapsamında telematik birim olması öngörülmektedir.
Mobiliz, Logosphere 2017'de Logo Çözüm Ortağı olarak geliştirdiği araç takip sistemi entegre çözümleri ile işletmelerin elde edeceği yararlar hakkında bilgiler aktardı.